Impresjonizm i ekspresja w fotografii








fotografia cyfrowa
Są tacy, którzy zdają sobie doskonale sprawę z potęgi kolorów i ich ekspresji. Inni umieją je wykorzystać podświadomie do skomponowania obrazu. Jest również spora grupa, która wie o ich istnieniu, jednak nigdy nie postrzegała kolorów jako środka wyrazu. Tak, moi drodzy zainteresowani, jednym z elementów składowych fotografii są barwy, które dzięki swojej mnogości i ilości odcieni mogą stanowić bogaty środek wyrazu. Zacznijmy jednak od początku.




Wszystkie odcienie barw można uszeregować przez ułożenie ich w krąg barw Ostwalda. Składa się on z kolejnych barw pokrewnych przechodzących jedna w drugą, w taki sposób, że barwy dopełniające się znajdują się naprzeciwko siebie. Dopełniające, czyli takie, które przy zmieszaniu addytywnym dają barwę białą, a jednocześnie przy zestawieniu jedna z drugą dają najsilniejszy kontrast. Znajomość tej ostatniej zasady pozwala na tworzenie żywszych obrazów, często w pierwszym momencie dających wzmożone wrażenie odbiorcom. Kompozycje zbudowane w oparciu o podobne stonowane barwy działają bardziej spokojnie. Dodatkowo w zależności od odcienia mogą często tworzyć nastrój romantyczny, liryczny lub obojętny.











Musimy przy tym pamiętać, że niektóre barwy do siebie pasują, a inne się ze sobą gryzą tworząc nieprzyjemny dysonans. Wyraźną harmonię można uzyskać jeśli użyte barwy będą wybrane z wierzchołków jednego trójkąta na kole barw, tak zwany trójdźwięk. Oczywiście zastosowane proporcje nie muszą być jednakowe. Stosowanie różnych wielkości plam i luminescencji pozwala nam tworzyć przestrzeń i nastrój. Wiąże się to również z tym, że w większości kadrów symetria działa w sposób nużący (chyba, że jest jednym z środków służących lepszemu zaakcentowaniu tematu).















Zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem okazuje się dobór jednej lub dwóch barw dominujących w kompozycji. Taki zabieg skupia wzrok i tworzy główne punkty ciężkości obrazu. Dla kontrastu można dodać w mniejszych ilościach inne barwy.
Interesujące efekty można uzyskać poprzez zestawienie kontrastujących barw ciepłych i zimnych, na przykład czerwień wydaje się jaśniejsza na tle zieleni, a błękit bardziej intensywny, gdy dodamy do niego żółty akcent.






impresjonizm





Wspomniałem o barwach zimnych i ciepłych, dlatego rozwinę ten temat, gdyż wydaje się on dość interesujący od strony budowania przestrzeni. Wszystkie odcienie można podzielić na barwy ciepłe i zimne. Do pierwszych zaliczamy czerwień, pomarańczowy, żółty, a nawet zielony lekko zabarwiony żółtym, chociaż sam zielony z racji tego, że znajduje się w środku widma, pomiędzy barwami ciepłymi i zimnymi klasyfikowany jest jako barwa neutralna. Barwami zimnymi są natomiast: fiolet, błękit i niebieskawa zieleń.